Indonesie (deel 1) - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Onno Zeegen - WaarBenJij.nu Indonesie (deel 1) - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Onno Zeegen - WaarBenJij.nu

Indonesie (deel 1)

Door: Onno van Zeegen

Blijf op de hoogte en volg Onno

22 December 2012 | Indonesië, Bandung

Indonesië (deel 1)
Vanuit Maleisië ben ik gestrand in Medan, Noord-Sumatra. Een stad waar niks te beleven is... En als zelfs de locals dat zeggen, zal het ook wel zo zijn! Dus na een dag op de hotelkamer ben ik de volgende dag verder gereisd naar Bukit Lawang.

Bukit Lawang was echt geweldig! Een klein dorpje naast de jungle. Ben er in totaal vijf dagen gebleven. Waarvan twee dagen en een nacht in de jungle. Was heel leuk om te doen! We gingen op zoek naar de Orang Oetang. En die hebben we gevonden! Zeven om precies te zijn. Heel bijzonder om ze in het wild te zien! Na zes uur klimmen en klauteren
kwamen we aan bij ons 5-sterren hotel midden in de rimboe. Met eigen privé zwembad, waterval-douche en een eigen kok. Nadat iedereen was opgefrist hebben we gegeten. De rest van de avond hebben we junglespelletjes gespeeld, naar jungleverhalen geluisterd en beetje zitten ouwe hoeren. Omdat we die nacht sliepen op niets anders dan een zeil met daaronder stenen, was de
nachtrust wat minder. Maar omdat je wakker wordt midden in de jungle wordt dat snel weer vergeten. Na een goed ontbijt was iedereen klaar voor de tweede dag. Drie uur door de jungle trekken en tot slot met een raft via de rivier terug naar de guesthouse. De tweede dag hebben we geen Orang Oetangs gezien, wel een zwaar giftige slang. Maar
het raften was echt lachen! Met z'n zessen aan elkaar vastgebonden tube's. Dwars door de jungle. Na een tocht van 45 min kwamen we aan bij het guesthouse. De laatste twee dagen heb ik daar vooral veel met de locals gechilled. Omdat ze daar bijna niets aan technologie hebben. Spelen ze elke avond met zijn allen muziek en hebben ze ontzettend
veel lol! Elke zaterdagavond is het feest in het dorp en mijn vrienden uit Bukit Lawang hadden mij gevraagd om mee te gaan naar dat feest. Leek mij natuurlijk mooi om mee te maken en ben daarom nog een extra nachtje gebleven. Zaterdagavond hebben we eerst wat biertjes en junglewhisky gedronken bij de guesthouse en zijn toen naar, als ik de
locals mag geloven, het veelbelovende feest gegaan. Na 30 min lopen aangekomen was het niet meer dan een kroeg met live muziek. Haha! Had natuurlijk geen discotheek verwacht maar dit was wel heel kleinschalig. De tent was niet groter dan de koperen kraan en er waren in totaal maar 15 mensen binnen. Omdat er natuurlijk niet veel te doen is in
het dorp begrijp ik wel dat de locals hier naar uitkijken. Heb het die avond ook erg naar m'n zin gehad en lag er uiteindelijk pas om 03:00 in.

Na het gedag zeggen van al m'n lokale vrienden ben ik om 09:00 vertrokken naar Lake Toba. Het grootste meer van Zuidoost Azië met in het midden een eiland. Na zeven uur reizen word je afgezet in Parapat en vanaf daar nog 45 minuten met de boot naar het eiland. Lake toba is echt schitterend alleen toen ik daar aankwam heeft het de rest van de
avond alleen maar geregend. Dus ben naar een restaurant gegaan om een hapje te eten en heb daar een groep Zwitsers ontmoet. Daar ben ik de eerste twee dagen daar mee opgetrokken. Naar een waterval geweest, gezwommen, biertjes gedronken en heerlijk gegeten. Mijn derde dag gingen zei met zijn allen verder reizen en heb ik de hele dag vol
spanning op het eiland zitten wachten. Want m'n grote vriend Sjoerd, die al zijn trainingen heeft gehaald had die ochtend een vlucht gepakt vanaf Jakarta naar Medan en was onderweg met de bus richting Lake Toba. Na een hele dag reizen kwam die arme jongen rond een uurtje of 21:00 op het eiland. Had al wat koude biertje gehaald om hem te verwelkomen. En omdat we natuurlijk het een en al bij moesten praten hebben we een
gezellige, romantische avond gehad. De hoeveelheid mensen op het eiland was erg laag en daarom was het ook mooi dat Sjoerd er was! Je merkte dat Sjoerd nog flink wat stress in zijn lichaam had zitten. Het was
voor mij een tijdje geleden dat ik iemand heb gesproken met stress... Maar na twee dagen in het backpackers leven was dat gelukkig snel weer verdwenen We hebben de rest van de dagen veel bij het meer gehangen, scooter gehuurd, proberen te vissen en heel wat biertjes gedronken! Maar na vijf nachten hadden we het ook wel gezien. Maar omdat Sjoerd nog geen zin had om terug te gaan naar Jakarta hebben we een alternatief gevonden en zijn we met de bus richting Berastagi vertrokken. Hier zijn we in totaal een nacht gebleven en de tweede dag hebben we een vulkaan beklommen. Na een half uur wachten op de bus, zijn we om 10:30 omhoog gegaan. Op zoek naar een niet te missen
wandelpad. We dachten het goede pad gevonden te hebben tot we na 10 min geen pad maar alleen maar jungle voor ons hadden. Toch maar besloten om nog even door te zetten. Door de gladheid was het niet te doen en besloten we terug te gaan en op zoek te gaan naar het juiste wandelpad. Toen we die gevonden hadden zijn we het nog eens gaan
proberen. Onderweg kwamen we wat locals tegen en vroegen ze hoe lang het nog was naar de top. Vijf uur zeiden ze! Ons was verteld dat je het binnen 2,5 uur kon doen. Maar dat was verkeerde informatie. We hebben nog een stuk doorgelopen tot we ons bedachten dat het niet heel veel zin had en dat we de top toch niet zouden halen. Aangezien we die avond een vlucht hadden naar Jakarta en we om 16:00 weer terug moesten zijn in Berastagi hebben we besloten om terug te gaan.
We zouden die avond om 21:00 vliegen, maar omdat er problemen waren op het vliegveld in Jakarta werd dat 23:30. Voor mij een goede eerste ervaring met Lionair. Voor degene die dat niet weten. Dat is de werkgever van Sjoerd.

Na een nachtje slapen in Sjoerd zijn appartement heeft Sjoerd me een rondleiding in Jakarta. Na 2 uur in de taxi gezeten te hebben over een stuk van 44 km aangekomen in hartje Jakarta. In Jakarta is niet veel te doen! Het is een smerige stad. Veel smog en overal ligt afval. Langs de straten en in de rivieren. Er zijn ook nergens prullenbakken te zien. Ze doen er dus ook geen moeite voor om het schoon te krijgen. Als dat nog mogelijk is! Na een uur Jakarta hebben we gelunched en hebben we weer een taxi gepakt en ook op de terugweg stonden we in de file. Ook wel logisch want er wonen ruim 10 miljoen mensen en met een driebaansweg staat het daarom altijd file. Sjoerd verwachte de komende dagen nog niet opgeroepen te worden door z'n werk en daarom hebben we besloten om samen naar 1000 Islands te gaan. Vanaf de haven van Jakarta ben je binnen 1,5 uur op een van de eilanden. We zijn de volgende dag om 04:30 opgestaan om er zeker van te zijn niet in de file te staan. Ditmaal deden we er 45 min over en waren daarom al om 05:45 in de haven. We
moesten nog een ticket en verblijf boeken. Maar we waren er al voordat de winkels open waren. Om 07:00 hadden we alles geboekt en om 08:15 zaten we op de boot richting het eiland Putri. Het was schitterend op het eiland! Cristal clear water en een lekker zonnetje op de bakkes. Na een overnachting op het eiland zijn we weer met de boot terug gegaan naar Jakarta. Ik heb nog twee nachtjes bij Sjoerd gelogeerd en toen afscheid genomen. Ik zie hem de 31ste weer in Bali waar ik samen met de ouders en zus van Sjoerd oud en nieuw ga vieren.

Ik zit momenteel in Bandung. Gisteren een scooter gehuurd en naar de 'Tangkuban Perahu' vulkaan gegaan. Mijn plan was om hier 2 nachten te blijven en dan met de trein door te reizen naar yogyakarta. Maar omdat veel locals kerst in yogya vieren waren de tickets voor het weekend uitverkocht. Dus moet ik nog twee nachten langer in Bandung blijven. Maandag vertrek naar yogya. Hier zal ik zijn met kerst en vanaf daar zal ik
doorreizen richting Bali om daar oud en nieuw te vieren.

Ik wens jullie alvast allemaal prettige feestdagen en de beste wensen voor 2013

Xx

  • 22 December 2012 - 19:21

    Loes Van Barneveld (collega VanLenie ):

    Hoi Onno

    Wat een reis ben jij aan het maken zeg nu je op java zit is het een aanrader om naar de Bromovulkaan te gaan 2392 m hoog. ik ben hier begin van dit jaar geweest zonsopgang bekijken alleen toen was het erg mistig
    Het is een hele aparte ervaring is om te lopen over al dat lava alles is erg groen.muren van 3 meter hoog van lava, Je kan dit met een paard doen of lopend het laatste stuk met een trap omhoog naar de krater
    In de bomen zitten overal apen.
    anders veel plezier op Bali met je familie het is dar erg mooi


  • 23 December 2012 - 06:07

    Eva:

    Mooi! Genietze en alvast een hele fijne kerst! Zal wel weer even raar worden... zweten (of iig niet bibberen) met kerst. Xx

  • 23 December 2012 - 14:06

    Lenie:

    Super!!leuk om te lezen allemaal!!XXX






  • 23 December 2012 - 22:19

    Bolle:

    Wel weer in korte tijd veel gehoord en gezien. die locals zouden ook mijn vrienden kunnen zijn. willen ze niet op Face Book? Veel plezier in Djok. Zie en hoor je snel weer. Groet en kus Bolle.

  • 24 December 2012 - 14:20

    SIMONE:

    WAT EEN MOOI VERHAAL WEER. lEUK OM TE LEZEN HOE GOED HET MET JE GAAT. HELE FIJNE KERST EN EEN GOED 2013 . SIMONE

  • 30 December 2012 - 00:30

    Pieter:

    Nou on, dat chillen met de locals lijkt mij wel wat! Lekker biertjes drinken en zingen bij het kampvuur, man wat ben ik jaloers.

    Keep up the good work.
    Xx

  • 30 December 2012 - 00:35

    Alwin:

    Jezus On, hoe typisch! Sta je zo vroeg op om niet in de file staan, zijn als je aankomt alle winkels nog dicht, lekker dan! Haha nee hoor serieus je maakt me stikjaloers elke keer! De zon had vandaag een beetje naar je geluisterd, was echt topweer vandaag in Nederland, maar zeker niet zoals bij jou daar haha. Veel pelzier! X

  • 07 Januari 2013 - 13:33

    Joe:

    Zeg woestaantrekkelijke verhalenschrijver wat hebben we weer kunnen genieten zeg!
    We worden heerlijk rondgeleid tijdens je reis, super!!

    Mijn verlangens naar zon en vrijheid beginnen de overhand te nemen. Ik ga toch ook maar weer eens voor tickets kijken.
    Heerlijke vent wens je nog vele mooie avonturen en ervaringen.

    Peace

  • 09 Januari 2013 - 20:40

    Loes:

    zo nog even en de familie is compleet op Bali geniet ervan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Onno

Actief sinds 01 Nov. 2012
Verslag gelezen: 782
Totaal aantal bezoekers 13843

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2012 - 01 Juli 2013

Mijn wereldreis

Landen bezocht: