Peru & Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Onno Zeegen - WaarBenJij.nu Peru & Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Onno Zeegen - WaarBenJij.nu

Peru & Ecuador

Blijf op de hoogte en volg Onno

25 April 2013 | Ecuador, Quito

Na wat heftige nachten in La Paz (Bolivia) zijn we doorgereisd richting Peru. Met als eerste stop Arequipa. Qua weer betreft een hele vooruitgang. Want met de hoogte in La Paz (3600 meter) was het er nooit echt warm.

Arequipa was echt een heerlijk begin van Peru. Buiten het heerlijke weer is het ook een schitterende stad waar genoeg te zien en te doen is. Na een paar dagen in de stad chillen zijn we (Selma, Zoë, Hester, Carolina, Yme en ik) een tour gaan doen naar Colca Canyon. Een 3-daagse tocht. De eerste twee dagen hebben we veel gelopen door de bergen met schitterende natuur en de laatste dag gingen we met de bus richting Cruz del condor. Deze kloof is het woongebied van de Andescondor. Die soms enkele meters boven ons hoofd zweefden.

Toen we terugkwamen in Arequipa hebben we nog 2 dagen uitgerust en zijn toen doorgereisd naar Cusco. Qua gebouwen een beetje vergelijkbaar met Arequipa maar als stad een stuk groter. Omdat Cusco weer een stuk hoger ligt was het er vooral in de avond een stuk kouder. Dus werd de lamawolle trui weer onderuit de backpack vandaan getrokken.

Na een paar dagen feesten en rondlopen in Cusco zijn we de 4-daagse Machu Picchu gaan doen. De eerste dag was vrij ontspannen en niet heel bijzonder. We werdenbom 08:00 opgepikt bij het hostel en zijn vanuit daar 3 uur met de bus naar een punt gereden waar we vanuit daag 4 uur (downhill) gingen fietsen. Hebben die nacht in een klein dorpje geslapen.

De volgende ochtend moesten we om 05:30 klaar zitten voor het ontbijt en zijn we om 06:00 gaan wandelen. We zijn de hele dag wezen wandelen door de jungle. Dit was echt schitterend! Om 18:00 kwamen we aan bij de hotsprings en na een dag wandelen was dat echt goddelijk!

Dag 3 moesten we weer vroeg op om te gaan lopen. Nu maar 7 uurtjes. Deze wandeling was qua natuur niet heel bijzonder maar het weer was goed dus valt er niets te klagen.

De laatste dag moest het hoogtepunt worden. Machu Pitcchu. Machu Picchu is een stad van de Inca's in Peru die door de Spanjaarden nooit is ontdekt en daardoor ook niet vernietigd werd. Er is in deze stad nog veel van de Inca's terug te vinden. We wilden eerst omhoog lopen, maar omdat onze wake up call van het hotel te laat was en omdat het heel hard regende zijn we maar met de bus gegaan... We werden om 06:00 verwacht door een gids die de groep een rondleiding zou geven. Die hebben we de eerste 10 minuten meegelopen en hebben toen besloten om eerst maar even te ontbijten en te wachten tot het droog wordt. Rond een uur of 09:00 was het droog en om 11:00 klaarde het op en was er een strakblauwe lucht met brandende zon! We hebben tot 14:00 genoten van de schitterende uitzichten en het heerlijke weer. Maar we moesten om 15:30 terug beneden zijn want om 16:00 vertrok de trein. Na 1,5 trein en daarna nog 3 uur bus kwamen we weer terug aan in Cusco.

Toen we terugkwamen in Cusco hebben we nog een avond goed gefeest en zijn de dag daarna met een kater vertrokkenen naar Huacachina. Hier zijn we naartoe te gaan om te sandboarden. Iets waar ik me erg op verheugd had! Maar na de tweede afdaling was het voor mij al klaar. Ik ging op de buik als een speer naar beneden en dacht een klein sprongetje mee te pakken. Maar achter het heuveltje zat een dal van een paar meter. Lande op m'n elleboog en voelde gelijk dat er iets niet goed zat. Dacht eerst dat het gebroken was maar gelukkig alleen maar uit de kom. Ben gelijk naar het ziekenhuis gegaan waar ze m'n schouder met 5 man weer hebben teruggezet en sinds dien reis ik als een gehandicapte. Moet in totaal 3 weken met een mitella lopen maar kan gelukkig wel verder met reizen.

De volgende dag naar Lima gereisd, de hoofdstad van Peru. Hier is niet veel te doen en zijn daar vooral heen gegaan om Marijn alias Schaapie te meeten. Die vanuit Amsterdam over is gevlogen en met ons meereist tot hij samen met Yme Colombia weer naar Nederland vliegt. Zijn drie dagen in Lima gebleven en toen doorgereisd naar onze laatste stop in Peru: Mancora.

Mancora is een rustig surfdorpje aan het strand. Waar we een paar dagen heerlijk van genoten hebben. Dit waren tevens mijn eerste dagen strand in Zuid Amerika.

Vanuit Mancora zijn we de grens overgegaan naar Ecuador met als eerste stop Montañita. Een party/surfdorp. Een schitterend strand en elke avond feest. Een uur van Mancora vandaan zat een klein dorpje genaamd Puerto Lopez. Hier was niet veel te doen. Maar om met de bus verder te reizen moest je hier wel naartoe. Omdat iedereen een goede kater had van de avond daarvoor zijn we daar 1 nacht gebleven en daarna doorgereisd naar Quito.

Omdat we 2 keer over moesten stappen en om 5 uur 's nachts aankwamen hebben we de eerste dag niets anders gedaan dan in de TV room gehangen en geslapen. De tweede dag zijn we vanuit Quito naar de evenaar gegaan. Het grappige hier was dat je met 1 stap van het Noordelijk naar het Zuiderlijk halfrond kan gaan.

Die middag wilden we een busticket gaan boeken. We wisten al dat het op de grens gevaarlijk zou zijn maar toch wilden we het risico wel nemen. Totdat we te horen kregen dat die avond ervoor een bus was overvallen door gewapende mannen. En toen toch maar besloten om te gaan vliegen naar Bogota. De bus is een stuk goedkoper maar om beroofd te worden zitten we ook niet op te wachten.

We zitten nu op het vliegveld te wachten om te vliegen naar Colombia. Het land waar ik van iedereen mooie verhalen heb gehoord en waar ik me dus zeer op verheug. We verblijven hier rond de 7 weken, tot Yme en Schaapie weer terugvliegen naar Holland.

Ik zie dat het weer in Nederland eindelijk beetje lekker weer wordt. Ik wens jullie allemaal heel veel plezier met Koninginnedag iets wat wij hier ook zeker gaan vieren!

Xx ook van Yme en Schaapie

• 26 April 2013 - 10:00

Bolle:

Jullie vermaken je nog steeds goed. Prima dat jullie ook de veiligheid goed in de gaten houden,want regeren is vooruit zien. Nog twee maanden, geniet ervan en veel gezelligheid. En blijf goed om je heen kijken! Hoor weer gauw van jullie.Kennen jullie het KONINGSLIED al. Groet en XXX Bolle P.S. Sterkte met je schouder.

• 26 April 2013 - 10:25

Pieter:

Langnek! Jezus wat vet weer! Echt jaloersmakend. Vooral die jungletochten en dan die Andescondors die rond je hoofd vliegen... Echt prachtig lijkt mij dat. stel me zo voor dat je je dan echt even in de hemel bevindt! Wel klote van je arm, maar grappig dat ze met zn vijven aan je arm hebben staan trekken... Moet een hilarisch gezicht zijn geweest. Ik moet dinsdag draaien bij van zoeloe als polyphonic, nogal gruwelijk. jammer dat jullie er niet zijn!

kus aan yme en schaap!

Buttface